سايت خبري تحليلي انديشه ها : انقلاب ايران موجب شده حس زندگي در اينجا جاري باشد
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1397 - 09:04 کد خبر:86736
سايت خبري تحليلي انديشه ها: فرهنگ > سينما - اليور استون كارگردان سرشناس سينماي هاليوود بر اين باور است كه انقلاب اسلامي در ايران موجب شده حس زندگي در ميان مردمان ايران جاري باشد.

سايت خبري تحليلي انديشه ها: كارگردان سرشناس هاليوودي تاكيدكرد لطافت موجود درمردم ايران به آثار سينمايي نيز راه يافته به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، نشست خبري اليور استون كه مهمان سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر است، صبح روز چهارشنبه پنجم ارديبهشت ماه در پرديس سينمايي چارسو، كاخ جشنواره برگزار شد و اين سينماگر به پرسش‌هاي مختلفي در مورد سينماي ايران و سينماي هاليوود و همچنين برخي ديدگاه‌هاي سياسي پاسخ داد. او در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرآنلاين كه به اين ترتيب مطرح شد: «سينماي ايران بعد از انقلاب موفقيت زيادي در جشنواره‌هاي خارجي داشته، از جشنواره‌هاي اروپايي تا اسكار و گلدن گلوب. برداشتي همواره در مورد اين جوايز وجود داشته كه اين‌ها نتيجه موقعيت ويژه سياسي ايران بوده است. نگاه شما به اين موضوع چيست؟» چنين پاسخ داد: «نمي‌توانم با دانش يا تجربه‌اي كه در مورد سيستم جمع كردن آراي اسكار دارم به سئوال شما جواب دهم. اما واقعيت اين است كه لزوما برخي فيلم‌ها سياسي نيستند و يا انتقادات خود را خيلي با ظرافت مثلا داخل يك تاكسي و يا فرمي كه اغلب خيلي كند است مطرح مي‌كنند.» او با اشاره به فيلم «سدمعبر» گفت: «به عنوان مثال مي‌توانم از فيلم «سدمعبر» ياد كنم كه فيلم فوق‌العاده خوبي بود و به مشكلاتي واقعي مي‌پرداخت. شايد انقلاب موجب شده شما واقعيت و حس زندگي را بيشتر دريافت كنيد.» اين كارگردان تاكيد كرد: «با وجود سختي‌هاي زندگي در ايران آن لطافت به خوبي در مردمان اين منطقه حس مي‌شود و همين حس به آثار سينماي ايران راه يافته است.» در اين نشست مطبوعاتي علاوه بر اليور استون، امير اسفنذياري معاون بين الملل سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر نيز روي صحنه آمدند. اسفندياري معاون بين الملل سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر در ابتداي نشست گفت: روزهاي پاياني سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر را پشت سر مي گذاريم و همان طور كه مي دانيد در طي جشنواره شاهد حضور شخصيت هاي برجسته سينماي جهان در ايران بوديم كه مصاحبه مطبوعاتي نيز براي آنها برگزار شد. امروز خيلي خوشحالم در حضور اليور استون كه شخصيتي برجسته در سينماي جهان است هستيم. وي نشست را با سوالي درباره تجربه حضور اين فيلمساز آمريكايي در ايران آغاز كرد. اليور استون درباره حضورش در ايران گفت: در ابتدا بايد به خاطر كار فوق العاده اي كه انجام داديد تشكر كنم و خيلي لطف داشتيد كه من را دعوت كرديد. چيزي كه با اطمينان مي توانم آن را در اولين تجربه‌ام از سفر به ايران بگويم اين است كه شما ايراني ها گرم ترين ميزبان ها براي من بوديد و چه در جلسات، چه در خيابان و چه در جمع مردم لبخند گرم شما را مي ديدم. لبخند و پذيرايي گرم شما براي من يك مشوق محسوب مي شود و اهميت سينما و فيلمسازي را براي من يادآوري مي‌كند. استون درباره كشور ايران نيز گفت: ايران يكي از مراكز فرهنگي و تمدني بزرگ جهان به حساب مي آيد و تاريخ ۲۵۰۰ ساله و داريوش و كوروش و امپراتوري پارسي دارد. من هميشه علاقمند بودم ايران را ببينم اما فرصتش پيش نمي آمد. پسرم، شان استون در سفري كه به ايران داشت از اين كشور تعريف كرد و من هم مشتاق بودم اين كشور را ببينم و الان هم همراه همسرم كه اهل كره جنوبي است به ايران آمده ام. اسفندياري سوال بعدي اش را درباره داوري استون در جشنواره فيلم بوسان و برگزيده شدن فيلم «سد معبر» به صورت مشترك با يك فيلم كره اي از اين فيلمساز آمريكايي پرسيد كه او نيز پاسخ داد: اين فيلم من را شگفت زده كرد چون به افشاي فساد در شهرداري و مشكلات پرداخته بود. اين فيلم خيلي صادقانه مشكلات را به تصوير كشيد البته اين طور نيست كه چنين مسايلي در كشورهاي ديگر وجود نداشته نباشد و در نيويورك هم همين وضعيت حاكم است. خط سير روايي داستان براي من جذاب بود و بازيگر نقش مامور شهرداري با بازي حامد بهداد در يادم مانده است. بخش دوم نشست مطبوعاتي اليور استون به پرسش و پاسخ رسانه ها با اين كارگردان آمريكايي اختصاص يافت. اين فيلمساز مطرح آمريكايي كه مهمان ويژه سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر است به سوالاتي درباره فيلمسازي درباره چهره هاي سياسي ايران، حضور جعفر پناهي در جشنواره فيلم كن، فيلمسازي درباره بحران ها و جنگ ها در خاورميانه و... پاسخ داد. مستندسازي روح من را تازه مي كند وي در پاسخ به اينكه آيا علاقه دارد درباره شخصيت هاي سياسي و غيرسياسي ايران نيز برنامه اي دارد يا نه، عنوان كرد: من خودم را يك روزنامه نگار نمي دانم بلكه يك دراماتيست هستم و وقتي از دراماتيست بودن خسته مي شوم سراغ مستندسازي مي روم زيرا روح من را تازه و با آدم ها و رهبران واقعي درگير مي كند. همچنين با شخصيت هايي نظير كاسترو، چاوز، پوتين، نتانياهو و ياسر عرفات كار كرده ام و اين مستندها باعث مي شود به دنياي واقعي برگردم و زندگي را به طور ملموس حس كنم. هرگز قصد نداشتم با احمدي نژاد مصاحبه كنم كارگردان فيلم «نيكسون» افزود: در حال حاضر برنامه خاصي براي فيلمسازي درباره يك رهبر سياسي ايراني ندارم. وي همچنين تاكيد كرد: مدتي پيش قصه اي جعلي مطرح شد كه من درخواست كرده بودم با محمود احمدي نژاد رييس جمهوري سابق ايران مصاحبه كنم كه اين موضوع را انكار مي كنم و مي گويم هرگز چنين تصميمي نداشته ام. طبيعي است وقتي كسي در صدر اخبار قرار مي گيرد چنين مطالبي درباره اش منتشر شود، اما من آنقدرها هم آدم جاه طلبي نيستم. استون در نهايت گفت: اگر بخواهم پاسخي مشخص به پرسش شما بدهم بايد بگويم اگر فرصتي دست دهد و انرژي اش را داشته باشم، شايد روزي درباره يك سياستمدار ايراني فيلم بسازم. در دنيايي بسيار سياسي زندگي مي كنيم اين نويسنده و كارگردان هاليوودي در پاسخ به پرسش ديگر با اين مضمون كه سردار قاسم سليماني قهرمان مبارزه با داعش در ايران است و آيا او با توجه به اين كه در فيلم هايش قهرمان پروري يك ويژگي بارز است برنامه اي براي فيلمسازي درباره داعش دارد، عنوان كرد: اين سوال جذاب و كشمكش برانگيز و ايده بسيار خوبي است، اما توجه كنيد در دنيايي زندگي مي كنيم كه بسيار سياسي است. وي افزود: سردار سليماني يك رهبر نظامي است كه همچنان در قيد حيات است. ما با آينده اي رو به رو هستيم كه آبستن خيلي از اتفاقات است و بايد صبر كنيم ببينيم چه پيش مي آيد. ضمن اين كه احتمالا نيروهاي زيادي سد راه چنين پروژه اي مي شوند. سناريوهاي زيادي درباره داعش وجود دارد و برخي كشورها نظير آمريكا و عربستان و اسرائيل، ديدگاه ايران را در اين باره قبول نمي كنند اما نمي توان گفت شما نمي توانيد چنين فيلمي را بسازيد. اين فيلمساز سرشناس آمريكايي در پاسخ به دبورا يانگ منتقد هاليوود ريپورتر درباره وضعيت جعفر پناهي سينماگر ايراني و حضورش در جشنواره فيلم كن عنوان كرد: او را چندان نمي شناسم. به نظرم براي فيلمساز مهم است كه بتواند فيلم بسازد، گاهي ممكن است بتواند در عرصه اي حضور يابد يا نه. من درباره جزييات سياسي ماجرا اطلاعي ندارم. توضيح درباره سينماي ايران استون درباره اين كه دو روز گذشته اظهار كرده بود بعضي از فيلم هاي ايراني و هندي خسته كننده اند و مشخصا كدام اثر را در اين اظهار نظر مد نظر داشته است، گفت: يادم نمي آيد به طور خاص به فيلم هاي ايراني و هندي اشاره كرده باشم و از مسئولان جشنواره خواستم تا موضوع را براي خبرگزاري ها و رسانه ها روشن كنند. من به طور كلي در آن جلسه مي گفتم كه روند قصه فيلم ها در جشنواره ها خسته كننده است و اكثر فيلم ها حالت خسته كننده و يكنواخت دارند. ضمن اين كه من در جمع دانشجويان صحبت مي كردم و توصيه اي صادقانه به آنها داشتم كه تا مي توانند از كشمكش در فيلم هايشان استفاده كنند. وي ادامه داد: بيلي وايلدر به فيلم «نيكسون» من انتقاد داشت كه چرا انقدر طولاني است در حالي كه من معتقدم «نيكسون» به اندازه كافي هيجان دارد. اين نظرات كاملا شخصي و طبيعي است. «اسكندر» را كوتاه كردند اين فيلمساز آمريكايي در پاسخ به پرسشي درباره راه افتادن موج فيلم هاي ضد ايراني در سينماي جهان و فيلم «اسكندر» توضيح داد: اجازه بدهيد اعلام كنم نسخه اي كه از فيلم «اسكندر» همه جا تبليغش مي كنند، نسخه اي نيست كه من آن را قبول داشته باشم. نسخه اي كه مورد قبول من است، سال ۲۰۱۴ توسط كمپاني برادران وارنر منتشر شد. بايد به شما بگويم كه كار كردن با اين كمپاني خيلي سخت بود و آنها مخالف نظر من، اعتقاد داشتند بايد فيلم سه ساعته من كوتاه تر شود و مجبورم كردند خيلي از صحنه هاي فيلم را حذف كنم. وي ادامه داد: موضوعي كه در فيلم «اسكندر» در ايران سوءتفاهم ايجاد كرد رويارويي امپراطور پارس (داريوش) با اسكندر بود؛ داريوش در اوج جنگ دچار حمله عصبي و همين موضوع سبب شكست ايراني ها مي‌شود و اسكندر بعد از اينكه پيروز مي شود به امپراتور پارس احترام مي گذارد و رداي خود را روي جسد داريوش مي‌اندازد. استون با اشاره به اينكه داريوش به دليل خيانت يك ايراني و به دست او كشته شد، گفت: اسكندر سعي مي كند ديگر به امپراتوري پارس حمله نكند و به غارت اين كشور نپردازد. وي تاكيد كرد: زماني كه اين فيلم وارد بازار شد، زمان بدي بود چون مصادف با تصميم جرج بوش براي حمله به عراق بود. كارگردان فيلم «نيكسون» در مورد حذف كاراكتر آريو برزن، سردار شجاع ايراني در فيلمش گفت: آريو برزن تنها جنگجوي شجاع ايراني نبوده است، اما در فيلم من يك مشاور اعظم زيرك در كنار داريوش داشتم. لازم است بگويم كسي را كه امپراتور ايران را كشت به جزاي عملش رساندند. وي درباره اينكه آيا قبل از حضورش در ايران از طرف صهيونيست ها تهديد شده يا خير بيان كرد: تنها انتقاد از من درباره حضورم در ايران از طرف رسانه هاي افراطي و محافظه كار اسراييل بود و از طرف خود آنها هم مساله مصاحبه من با احمدي نژاد به دروغ مطرح شده بود. اليور استون در پاسخ به پرسشي درباره بحران و جنگ در خاورميانه و اينكه اگر بخواهد فيلمي درباره جنگ هاي خاورميانه بسازد كدام كشور را براي ساخت فيلم خود انتخاب مي كند، گفت: موضوع بسيار بزرگي است و پاسخ دادن به آن سخت است. مستند مديوم بهتري براي پوشش اين موضوع است و نمي دانم چطور بتوان اين موضوع را در قالب درام گنجاند. وي افزود: سال ۲۰۰۸ فيلمي درباره رييس جمهور شدن بوش پسر ساختم و فيلم در سال ۲۰۰۴ تمام شد، اما آمريكا همان سال به عراق اعلام جنگ داد و ما فيلم را در همان نقطه پايان داديم. يك صحنه مهم اين فيلم زماني است كه اعضاي كابينه دولت آمريكا دور هم جمع هستند و درباره اهداف آمريكا صحبت مي كنند. كاراكتر سراغ نقشه روي ديوار مي رود، به خاورميانه اشاره مي كند و از اوراسيا، ايران و تهران نام مي برد. او در ادامه مي گويد مردان واقعي عازم بغداد مي شوند. يكي از اعضاي كابينه مي پرسد كه استراتژي او براي خروج از منطقه چيست ودر پاسخ مي گويد خروجي در كار نخواهد بود. استون تاكيد كرد: نمي دانم چطور مي توان درامي از بين اين ۵ جنگ خاورميانه ساخت. وي با اشاره به واكنش ها نسبت به فيلم «اسنودن» كه فيلمي افشاگر درباره برنامه‌هاي جاسوسي سايبري آمريكا است، افزود: واكنش آمريكاييان به فيلم من بي تفاوتي بود و من از اين واكنش ناراحت شدم كه ديدم مردم آمريكا ديگر به اين موضوع اهميت نمي دهند. اين كشور از سال ۲۰۰۱ سياست تغيير رژيم در هفت كشور از عراق گرفته تا لبنان و سوريه و ايران را در نظر داشته و تا سال ۲۰۱۸ كه الان است، همچنان اين الگو به قوت خود باقي است. اين الگو بايد درك شود و اين كه چقدر در عراق فاجعه خلق شده توجه كنيم. ما عراق را نابود كرده ايم و باعث پخش تروريست ها و مهاجرت هاي عظيم شده ايم اما متاسفانه همه مي گويند چه ايرادي دارد خاورميانه را نابود كنيم! استون با اشاره به اين كه سياست آمريكايي ها با عنوان «تخريب خلاقانه» مشمئزكننده است، گفت: داعش تراژدي اين روزهاست. فرقي ندارد رييس جمهوري آمريكا چه كسي باشد درنهايت او هر معاهده بين المللي را زيرپا مي گذارد و حمله اش را انجام مي دهد. متاسفانه تلنباري از ضايعات را در منطقه برجا مي گذاريم و نامش را صلح مي گذاريم. وي درباره اينكه عده اي جوايز بين المللي سينماي ايران را ناشي از نگاه و توجه سياسي مي دانند، گفت: فيلم ها لزوما سياسي نيستند اما انتقادات خود را خيلي سخت مطرح مي كنند مثل فيلم «سد معبر» از ايران كه خيلي خوش ساخت و واقعي است. انقلاب در ايران باعث شده لطافت و زندگي واقعي در كشور محسوس باشد و همين لطافت است كه به سينما هم كمك كرده است. استون درباره اظهارنظر خود درباره آزادي بيان هنري به درخواست يك خبرنگار خارجي از آژانس خبرگزاري فرانس پرس توضيح داد: براي خود من تجربه اين بود كه خيلي سخت توانستم براي ساخت فيلم «دبليو» درباره بوش پسر پول جور كنم و اين اثر در گيشه هم فروش كمي داشت. در واقع فيلمي به اين حساسيت، جذابيتي براي استوديوها نداشت. من در سال ۲۰۱۶ حتي يك پني از آمريكا براي فيلم «اسنودن» نگرفتم در حالي كه فيلمنامه آن قصه اي روز و بين المللي داشت. درباره ايران به اندازه كافي اطلاعات ندارم اما درباره تجربه فيلم خودم «اسنودن» مي گويم كه ۳۵ درصد مخاطبان در آمريكا فكر مي كردند رازها را فاش كرده است. وي با اشاره به اين كه امنيت ملي بسيار مهم است، ادامه داد: ايران و روسيه از اين قضيه مستثنا نيستند و ممكن است براي پاسداري از امنيت ملي گام مهمي بردارند. راه هاي مختلفي براي بيان انتقاد و نقد در سينما وجود دارد و ظرافت تنها راه دور زدن محدوديت ها است. فيلم من بايد در جشنواره فيلم كن معرفي مي شد اما پخش كننده گفت ابتدا در آمريكا بايد اكران شود و در نهايت فيلم آنطور كه بايد ديده نشد. كارگردان فيلم «نيكسون» درباره برنامه اش براي تعامل با فيلمسازان ايراني عنوان كرد: من برخي از سينماگران ايراني را نمي شناسم اما بعضي از آنها را در كشورهاي ديگر ملاقات كرده ام. برخي از فيلمسازان ايراني را هم در كارگاهي كه داشتم، ديدم و با آنها در ارتباط بودم. امير اسفندياري معاون بين الملل سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر نيز درباره اين ديدارها گفت: درست است كه جشنواره جاي تعامل است اما اين جشنواره توسط خود فيلمسازان اداره مي شود. رضا ميركريمي دبير جشنواره و مديران ساير بخش ها همه از سينماگران شناخته شده اند. جدا از اين در كارگاه ها هم فيلمسازان ايراني و خارجي يكديگر را مي بينند. همچنين ملاقاتي با فيلمسازان روز پنجشنبه اتفاق مي افتد. استون در ادامه نشست خواستار آن شد تا پيامي را از طريق نماينده رسانه فرانسه از خبرگزاري فرانس به امانوئل مكرون رييس جمهوري اين كشور برساند. وي پيام خود را اينگونه بيان كرد: ديشب شوكه شدم در تلويزيون ايران ديدم مكرون رييس جمهوري فرانسه دوشادوش آمريكا ايستاده و درباره برجام صحبت مي كند. مكرون جواني كه نه از تاريخ شناخت دارد و نه از سنت فرانسه، مثل ساركوزي در زمره افرادي است كه مي خواهد راه «كنار متحد آمريكا ايستادن» را انتخاب كند و اين روش او يادآور استعمار قديم فرانسه است. مكرون بايد اين مسايل را ياد بگيرد و برايم اين رفتار او عجيب بود و خاطرم مكدر شد. وي در بخش اين نشست پرسش و پاسخ درباره مفهوم بودن داستان و موضوعات فيلم هاي ايراني براي مردم آمريكا گفت: من فكر مي كنم در كل اين ۱۰۰ سال مردم آمريكا هنوز اهل ديدن فيلم هاي غيرآمريكايي نيستند براي مثال سينماي فرانسه هنوز نتوانسته بين مردم آمريكا نفوذ كند بنابراين چطور مي توان انتظار داشت كه مردم اين كشور به فيلم هاي ايراني و آسيايي توجهي داشته باشند. آمريكا كشوري عظيم اما منزوي است و خيلي از خود متشكر است و به سينماي آمريكا افتخار مي كند. همچنين نمي توان انتظار داشت همه مردم اين كشور لطافت هاي فيلم هاي ايراني و بين المللي را درك كنند. استون با اشاره به تحولاتي كه شبكه هاي تلويزيوني و نتفيليكس در آمريكا ايجاد كرده اند، بيان كرد: شبكه نتفيليكس به دنبال كسب درآمد است اما اينكه بخواهد در زمينه فرهنگ كشورهاي ديگر فرهنگسازي كند، اطلاعي ندارم و كسي نمي داند. البته هر از گاهي يك فيلم انگليسي و شمال اروپايي در آمريكا محبوب مي شود. وي تاكيد كرد: من فكر مي كنم تعاملات تجاري و بين المللي بايد اينقدر رشد كند تا مردم آمريكا با فرهنگ ها و دغدغه هاي ديگر كشورها آشنا شوند. كارگردان فيلم «قاتلين بالفطره» در پاسخ به پرسشي درباره تحولات خاورميانه و اينكه به عنوان يك فيلمساز وضعيت كشورهاي عربي منطقه مثل سوريه و عربستان سعودي را چطور مي بيند و اينكه آيا در اين مورد فيلم مستندي خواهد ساخت، گفت: فكر مي كنم به اين سوال پاسخ دادم اما به نظر من عربستان سعودي يكي از بزرگترين برهم زنندگان ثبات در منطقه خاورميانه و به صورت خلاقانه اي در حال تخريب منطقه است. جنگ عراق عليه ايران جنگي نيابتي از سوي آمريكا بود خبرنگار بعدي كه پشت تريبون قرار گرفت، پيشنهادهاي مختلفي درباره ساخت موضوعات مورد علاقه اليور استون به او مطرح كرد. وي جنگ ايران و عراق و شخصيت كوروش را مهمترين سوژه هاي فيلمسازي براي استون قلمداد كرد و درباره بهترين بازيگري كه در مجموعه آثار استون بوده، پرسيد كه اين كارگردان آمريكايي در پاسخ توضيح داد: دو سوژه اي كه مطرح كرديد، سوژه هاي جذابي هستند اما من به لحاظ سني، انرژي بدني و سرمايه محدوديت دارم. وي افزود: من تصاوير جنگ عراق عليه ايران را ديده و عظمت آن را درك كرده ام ولي به شما توصيه مي كنم از نقش آمريكا در اين جنگ غافل نباشيد. به نظر من جنگ عراق عليه ايران، يك جنگ نيابتي از سوي آمريكا بود كه تسليحات نيز از طريق آلمان براي عراق تامين شد. اليور استون در پاسخ به اين كه آيا جشنواره هاي فيلم در آمريكا جوايز سياست زده دارند، عنوان كرد: به احتمال خيلي زياد اين اتفاق رخ مي دهد. آدرس سايت رسمي جشنواره Fajriff.com و پست الكترونيكي جشنواره Info@Fajriff.com است. سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوريل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردين تا ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷) به دبيري سيدرضا ميركريمي در تهران در حال برگزاري است.