تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
یکشنبه، 31 تیر 1397 - 00:49   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
 آخرین مطالب
  درخواست رضا شاهرودی از تیم‌های لیگ‌برتری
  رئیس فدراسیون فوتبال:از رقبایمان بازی دوستانه بیشتری داشتیم!
  جزئیات توافق بیرانوند با پرسپولیس/ ترانسفر در نیم‌فصل با پرداخت ۶۰۰ هزار دلار
  ظریف در دیدار با مقام معظم رهبری: پروژه ایران‌هراسی را شکست دادیم
  چرا آموزش‌ و پرورش چوب حراج به فروش بزرگترین ارودگاه دانش‌آموزی ایران زد؟ / توضیحات مفصل مشاور بطحایی
  راه برون‌رفت ایران از بحران محیط‌زیستی؛ برنامه‌های معقول!
  هزینه سنگینی که کارگردان «نگهبانان کهکشان»‌ برای توییت‌های توهین‌آمیز پرداخت
  غلامی: نه قصد کناره‌گیری از دولت را دارم و نه کسی حرفی زده
  امیری: نیازی به نظر مجمع تشخیص مصلحت نبود
  کرمی: دیدار پوتین و ترامپ دستخوش بازی رسانه‌ها شد
  تاثیر قطعی ۳۰درصدی سوابق تحصیلی؛ به‌نفع یا ضرر کنکوری‌ها؟
  فرصت بازگشت ثبات و آرامش به بازار ارز
  ژوله: جاهایی تند رفتم، جاهایی اشتباه کردم اما نیتم خیر بود
  توکلی: فاسدها قوی شده‌اند/ عبدی: شفافیت، رسانه‌آزاد می‌خواهد
  رهبر انقلاب: تصور حل مشکلات از راه مذاکره با آمریکا خطاست
  فیلم شکار شیر دریایی توسط خرس قطبی گرسنه
  اﯾﺮان و اﺳﺮاﺋﯿﻞ از ﻫﻤﮑﺎری ﺗﺎ ﻣﻨﺎزﻋﻪ
  ایرانیان و یهودیان در دل تاریخ
  وزیر بهداشت: 15 درصد هزینه‌های حوزه سلامت مربوط به دیابت است/یک چهارم مردم فشارخون شان بالاست
  نتایج کنکور سراسری کی اعلام می شود؟
ادامه آخرین مطالب
 
 بزرگان
- اندازه متن: + -  کد خبر: 84880صفحه نخست » آخرین اخباردوشنبه، 10 مهر 1396 - 10:21
توجیه شمر برای کشتن امام حسین (ع): «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:

رسول جعفریان در خبرآنلاین نوشت:


شمر چه توجیهی برای کشتن امام حسین (ع) داشت؟ آیا در این باره، یعنی دفاعش از این که چرا دست به این کار زده، نکته ای از او نقل شده است؟

هنوز هم جستجو در منابع کهن تاریخ عاشورا، آدمی را با عبارات شگفتی آشنا می‌کند که در تحلیل این ماجرای هولناک تاریخی کارساز است. تصور این که چرا چنین اتفاقی افتاد، همچنان نیازمند تحلیل مستند است؟ امت محمد (ص) که مدعی پیروی از آن حضرت و به ظاهر مقید به شریعت بودند، چرا و با چه توجیهی دست به این جنایت زدند ؟‌ قومی که اسلام را در دنیا منتشر ساختند و آن همه جانبازی در فتوحات کردند، و اسلام را تا اقصا نقاط افریقا و خراسان بردند، چرا پسر پیامبر خود  را با این وضع فجیع کشتند؟ آیا این جماعت، آدم های نامتعادلی شده بودند یا آن که استنادی دینی یا سیاسی برای اقدام خود داشتند؟ به خصوص افرادی مثل شمر که از اشراف کوفه و با سابقه شرکت در جنگ صفین بود، وقتی با آن شدت و حدت علیه امام حسین و اصحابش جنگید و حرف می زد و امام را به جهنم بشارت می داد و هر سخن زشت و ناهنجاری از دهانش در می‌آمد، چه فکری می‌کرد؟ چگونه عمل خود را توجیه می نمود؟

روشن است که چنین اقدامی نمی توانست بدون توجیه باشد، توجیهی که شمر را راضی کرده باشد یا دست کم سعی کند تا راضی کند یا دست کم برای ساکت کردن دیگران آن را مطرح کرده باشد.

این بود تا به عبارتی برخوردم که مربوط به سالی یا چند سالی پس از کربلا می‌شد.
ابواسحاق سبیعی گوید:

شمر همراه ما نماز می‌خواند. پس از نماز دستان خود را به آسمان بلند کرده می گفت: خدایا! تو آگاهی که من شریف هستم. مرا ببخش.

به او گفتم: چگونه خداوند تو را ببخشاید در حالی که در قتل پسر پیامبر (ص) همراهی و معاونت کرده‌ای؟

گفت: وای بر تو! چه باید می کردیم؟ این ها [حکام] دستوری به ما دادند و ما با آن مخالفت نورزیدیم. اگر با آنها مخالفت می کردیم، از شتران آبکش بدتر بودیم.

گفتم: این عذر زشتی است. اطاعت تنها در کارهای معروف است. [لسان المیزان: 3/504].
این توجیه که شمر در مقام یک فرمانده مطیع خلیفه و امیر کوفه مطرح کرده است و گفته است که حکومت به او دستور داده و او بر طبق آن عمل کرده، پدیده تازه‌ای نبود. اصل یاد شده از زمان رسول الله (ص) مطرح شد زمانی که فرماندهی به شوخی، از سربازانش خواست وارد آتش شوند. وقتی این خبر به رسول الله رسید، فرمود:‌ لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق. در اموری که معصیت خالق در آن است، اطاعت از دستور معنا و مفهومی ندارد.

شمر با نادیده گرفتن این اصل، و شاید هم برای توجیه اقدام زشت خود، اطاعت از امیران و حکام را بهانه کرد و انتظار داشت خداوند او را ببخشاید.

عبارت عربی در لسان المیزان این است:

کان شمر یُصلّى معنا ثمّ یقول: اللهم إنّک تعلم أنّى شریف فَاغفرلى! قلت: کیف یغفرالله لک و قد أعَنْتَ على قتل ابنْ رسول الله(صلى الله علیه وآله)قال: ویحک! فکیف نصنع، إنّ هؤلاء أمرونا بأمر فلم نخالفهم، و لو خالفناهم کنّا شَرًّا من هذه الحُمُر السقاة. قلت: إنّ هذا لعذرٌ قبیح فإنّما الطاعة فى المعروف.

همین نقل در طبقات ابن سعد چنین آمده است:

کان شمر بن ذى الجوشن الضبابى لایکاد اولا یحضر الصلوة معنا، فیجىء بعد الصلوة فیصلّى ثم یقول: اللهم اغفر لى، فانّى کریم لم تَلِدین اللئام. قال: فقلت له: إنّک لسىّء الرأى یوم تُسارع الى قَتْل ابن بنت رسول الله(صلى الله علیه وآله)قال: دعنا منک یا أبا اسحاق فلو کنا کما تقول و اصحابک کنّا شرًّا من الحمیر السقّاءات.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پربحث ترین
  ایرانیان و یهودیان در دل تاریخ
  رهبر انقلاب: تصور حل مشکلات از راه مذاکره با آمریکا خطاست
  توکلی: فاسدها قوی شده‌اند/ عبدی: شفافیت، رسانه‌آزاد می‌خواهد
  ژوله: جاهایی تند رفتم، جاهایی اشتباه کردم اما نیتم خیر بود
  فرصت بازگشت ثبات و آرامش به بازار ارز
  تاثیر قطعی ۳۰درصدی سوابق تحصیلی؛ به‌نفع یا ضرر کنکوری‌ها؟
  کرمی: دیدار پوتین و ترامپ دستخوش بازی رسانه‌ها شد
  امیری: نیازی به نظر مجمع تشخیص مصلحت نبود
  غلامی: نه قصد کناره‌گیری از دولت را دارم و نه کسی حرفی زده
  هزینه سنگینی که کارگردان «نگهبانان کهکشان»‌ برای توییت‌های توهین‌آمیز پرداخت
  راه برون‌رفت ایران از بحران محیط‌زیستی؛ برنامه‌های معقول!
  چرا آموزش‌ و پرورش چوب حراج به فروش بزرگترین ارودگاه دانش‌آموزی ایران زد؟ / توضیحات مفصل مشاور بطحایی
  ظریف در دیدار با مقام معظم رهبری: پروژه ایران‌هراسی را شکست دادیم
  رئیس فدراسیون فوتبال:از رقبایمان بازی دوستانه بیشتری داشتیم!
  جزئیات توافق بیرانوند با پرسپولیس/ ترانسفر در نیم‌فصل با پرداخت ۶۰۰ هزار دلار
 
 پایگاه های دیگر
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389-1394
طراحی و اجرا: خبرافزار