تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
چهارشنبه، 26 مهر 1396 - 14:35   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
 آخرین مطالب
  چالش های مدیریت دولتی در حوزه ساختار سازمانی با رویکرد دولت و ملت همدلی و همزبانی
  راهکارهای برون‌رفت صندوق‌های بازنشستگی از تله تنگنای مالی
  دکتر پوراصغری: صندوق های بازنشستگی چگونه بحران زده شدند؟
  ریشه بحران در صندوق های بازنشستگی/ راه حل اصلی افزایش سن بازنشستگی است یا...؟
  ولایت و ولایت پذیری چه تفاوتی با سلطنت و پادشاهی دارد؟
  سن مطلوب بازنشستگی در ایران ‪ 65‬سال
  آشنایی با زندگی پدر و مادر رهبر انقلاب
  رایج ترین دلایل جدایی زوج ها از هم چیست؟
  ویدیو/ استعداد خارق‌العاده یوزپلنگ در شکار
  اگر ترامپ امروز برجام را تایید نکند....
  میزان مرگ و میر تصادفات رانندگی در ایران و آمریکا
  "گلریز قهرمان"؛ دختر ایرانی که نماینده پارلمان نیوزلند شد
  کودکش را به آتش انداختند و به او تجاوز کردند!
  احتمال افزایش سن بازنشستگی به 35 سال
  انتظار دود سفید در صنعت پتروشیمی
  تفاوت مقام عظمای ولایت و شاهنشاه آریامهر؟
  ساختار حکومت رضاشاه
  تفاوت «حضرت والا» و «حضرت آقا» در چیست؟
  در انتظار دود سفیداز صنعت پتروشیمی
  در انتظار دود سفیداز صنعت پتروشیمی
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 84888صفحه نخست » آخرین اخبارجمعه، 14 مهر 1396 - 08:27
جایگاه اهل بیت پیامبر در قران کریم
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:
 

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
ترکیب "اهل البیت" در قرآن دو بار آمده که یک بار مربوط به اهل بیت حضرت ابراهیم است (1) و یک بار هم مربوط به اهل بیت حضرت رسول می باشد (2).
از آیه "اهل بیت" که مشهور به "آیه تطهیر" و مربوط به اهل بیت حضرت رسول است، نمی توان مصداق ها را شناسایی کرد . فقط می توان به مشخصه های مصداق ها پی برد .
با توجه به این آیه معلوم می شود که:
1. اراده تکوینی (نه تشریعی ) خدا بر دفاع از اهل بیت و دور کردن رجس و پلیدی از آن ها است، زیرا در این آیه آمده :
"انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یهرکم تطهیرا"
این عبارت می رساند که اراده "اذهاب رجس و بردن پلیدی ها" اراده خاص خدا و منحصر در اهل بیت است، در حالی که اراده تشریعی خدا بر پاک کردن بندگان با فرستادن وحی و پیامبر و تشریع احکام و... ، اراده ای عمومی است. خداوند در باره ارده تشریعی اش بر پاک کردن عموم بندگان بعد از بیان حکم وضو و غسل و تیمم می فرماید:
ما یُریدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لکِنْ یُریدُ لِیُطَهِّرَکُمْ وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُم‏ ؛(3)
خداوند نمى‏خواهد مشکلى براى شما ایجاد کند ،بلکه مى‏خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام گرداند.
پس این اراده تشریعی نیست ، زیرا اراده تشریعی خدا عام است و منحصر در بعض افراد نمی باشد.
البته این عنایت خاص خدا به آنان می باشد که پلیدی ها را از آنان دور می سازد ،نه این که آن ها را از پلیدی دور گرداند، زیرا آنان خود به جهت ایمان و معرفت و محبت به خدا، از پلیدی ها بیزار و فراری اند . ساحت شان از پلیدی ها منزه است و به هیچ وجه میل به پلیدی نمی کنند .
از طرف دیگر اگر خدا آنان را از پلیدی ها منصرف کند و برگرداند که فضیلتی نیست تا بخواهد با ذکر آن ، آنان را مدح کرده و بزرگ بدارد.
2. درست است که این آیه در ضمن آیات مربوط به همسران واقع شده است، ولی به جهات مختلف با توجه به خود این آیات منظور از اهل بیت رسول خدا همسران ایشان نیست زیرا:
الف_از همسران در قبل و بعد از این آیه با ضمایر جمع مؤنث یاد شده ،در حالی که ضمایر موجود در این عبارت همگی جمع مذکر هستند.
ب_ چون اراده در این آیه تکوینی است ، پس قطعا واقع شده و اهل این بیت، مطهر و معصوم می باشند، در حالی که همسران پیامبر نه خود ادعای عصمت کرده و نه دیگران آنان را معصوم شمرده اند.
ج. همه مفسران اتفاق نظر دارند که بعد از یکى از جنگ ها، وقتى پیامبر(ص) با غنیمت برگشت، همسران آن جناب انتظار داشتند که رسول خدا مقدارى از غنایم را جهت بهبود زندگى آنان هزینه کند، ولى دیدند رسول خدا خواسته آنان را اجابت نکرد. خشمگین شدند و به حضرت اعتراض کردند که گمان کرده‏اى اگر ما را طلاق دهى، دیگر همسر مناسبى براى ما پیدا نمى‏شود؟!
خداى متعال از این سخن آنان در خشم شد و پیامبر را دستور داد از آنان کناره‏گیرى کند تا براى طلاق آماده گردند. آنگاه آیات قبل (4) نازل شد و آنان را بین انتخاب زندگى پیامبر با سختی هایش یا گرفتن طلاق مخیّر کرد.
لحن خود آیات نیز حاکى از توبیخ و مذمت است . وعده‏هایى هم که به آنان داده شده، همه مشروط است؛ در حالى که لحن آیه تطهیر مدح است و در آن هیچ قید و شرطى دیده نمى‏شود.
هم چنین خداوند دراوایل سوره مبارکه تحریم برخی از زنان پیامبر را مذمت می کند که با مطهر و معصوم بودن آنان سازگاری ندارد.
چ- هیچ کدام از همسران پیامبر ادعا نکرده اند که مصداق آیه تطهیرند .
چ_ همسران رسول خدا ساکنان "بیوت" و خانه های مسکونی رسول خدایند ،ولی "بیت" در این آیه خانه مسکونی نیست، زیرا اگر منظور منزل مسکونى آن جناب و همسرانش بود، باید با لفظ جمع مى‏آمد. همچنان که در آیات قبل و بعد از این آیه با لفظ «بیوتکن» به آن ها اشاره شده است.
بعضى از علماى عامه گفته‏اند، گرچه این خانه‏ها به اعتبار همسران «بیوت» است، ولى چون همه آن ها خانه رسول خداست، پس اطلاق لفظ مفرد بر آن ها صحیح است. ولى این حرف با سیاق قرآن سازگار نیست، زیرا در قرآن بر این خانه‏ها به اعتبار ساکنانش، یعنى همسران رسول خدا و هم به اعتبار صاحب شان، یعنى شخص رسول خدا، لفظ جمع اطلاق شده است. در آیات قبل و بعد از آیه تطهیر بر این خانه‏ها به اعتبار ساکنان شان لفظ «بیوت» اطلاق گردیده و در آیه 53 همین سوره نیز بر این خانه‏ها به اعتبار صاحب شان که پیامبر است ، لفظ «بیوت» اطلاق شده است:
یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِىِّ اِلاّ اَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ ؛
اى مؤمنان به خانه‏هاى رسول خدا وارد نشوید ، مگر اینکه به شما اذن داده شود.
ح_ اگر بخواهیم منظور از "اهل بیت" را معنای عرفی بدانیم ،یعنی همین افرادی که در خانه فرد زندگی می کنند ، این واژه به همه افرادی که تحت تکفل فرد بوده و در خانه وی هستند، از پدر ، مادر ، فرزندان، همسران، خواهر و برادرانی که تحت تکفلش هستند ، غلامان و کنیزانش و... اطلاق می شود، در حالی که منظور از اهل بیت در آیه قطعا این گروه نیستند .
خ-با توجه به موارد فوق ما نمی توانیم مصداق های "اهل بیت" را شناسایی کنیم . جز مراجعه به پیامبر و پرسیدن از ایشان راهی برای شناسایی مصداق های اهل بیت نداریم.
د_ بنا بر روایات فراوان که شیعه و سنی نقل کرده اند، این آیه جدا از آیات مربوط به همسران نازل شده و پیامبر سعی بلیغ داشته که مصداق های آن را معرفی کند . با جمع کردن مصداق های مورد نظر( امام علی، امام حسن، امام حسین و حضرت زهرا) زیر کسا و پیچاندن کسا به دور آنان، منحصر بودن اهل بیت در آن جمع را تصریح کرده است. بعضی از همسران ایشان که حاضر بودند ، اجازه ورود به زیر کسا را خواستند، ولی حضرت ضمن دعا برای شان، اجازه ورود نداد . بدین وسیله هم مصداق ها را تعیین کرد و هم انحصار مصداق های موجود در افراد مورد نظر را نشان داد.
علاوه بر آن، بعد از نزول آیه هم به صورت های مختلف در صدد معرفی این افراد به عنوان تنها مصداق های اهل بیت بود از جمله نقل شده از زمان نزول این آیه به مدت طولانی و به نقلی تا پایان عمر به هنگام طلوع فجر بر در خانه دخترش زهرا (س) می آمد . با صدا کردن آنان برای نماز و خواندن این آیه ، آنان را به عنوان اهل بیت معرفی می نمود.(4)
ذ_ در مورد مصداق های اهل بیت، مفسران اهل سنت نظر های دیگری داده اند که هیچ کدام به دلایل محکم از قرآن یا حدیث مستند نمی باشد و همه برداشت های غیر متقن افراد است.
پی نوشت ها:
1. هود (11) آیه73.
2. احزاب (33) آیه 33.
3. مائده (5) آیه 6؛احزاب، آیات 28 به بعد .
4. در المنثور، ج5،ص199.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 
پربحث ترین
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389-1394
طراحی و اجرا: خبرافزار