تماس با ما   |  پیوندها   |  درباره ما   |  RSS   |  جستجوی پیشرفته  
  صفحه اول     ارسال خبر به اندیشه ها     خبرنامه پیامکی  
سه شنبه، 3 اردیبهشت 1398 - 17:35   
 
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها
 
   جنبش و‌بیداری عضویت در احزاب  
  احزاب و توسعه سیاسی در ایران؛ چالشها و راهکارها
  نقش احزاب و تشکل های سیاسی در رفتار سیاسی مطلوب
  نگاه دولت به احزاب: یارانه احزاب هزینه اجاره یک دفتر هم نمی شود
 
   آخرین مطالب  
  پروژه هارپ؛ ماجرایی علمی یا افسانه‌ای غیرواقعی؟
  پردرآمدترین گروه‌های شغلی سال ۹۷ اعلام شد
  سلامی: دولت از هر لیتر سوخت مالیات دریافت کند
  چرا نمایندگان در سال آخر هر دوره رادیکال می‌شوند؟
  آیت‌الله مکارم‌شیرازی: جوایز مسابقه گلزار قمار است
  آیا نفت بار دیگر خون به پا خواهد کرد؟
  دلیل رشد قیمت مسکن در روزهای اخیر چیست؟
  قرارگاه فرهنگی و اجتماعی سپاه جایگزین نهادهای فرهنگی می‌شود؟
  تشریح شروط آمریکا برای مذاکره با ایران
  ترامپ ۷ شرط ایران برای مذاکره مستقیم را پذیرفته است
  تغییر ایدئولوژی طالبان نسبت به زنان/ تعیین سرنوشت نظامیان آمریکایی
  سرعت رشد علم ایران استثنایی است، اما کیفیت مقالات ضعف جدی دارد!
  9 عامل جهانی بلوغ زودرس/ سن بلوغ یک سال و نیم کاهش پیدا کرده
  منصوری:سپاهی‌ها مخالف حضور در اقتصاد بودند،مرحوم‌هاشمی اصرار کرد
  چه شد که گوشت نجومی شد؟
  روحانی: ایران و پاکستان برای ایجاد نیروی واکنش سریع توافق کردند
  از بهرام رادان تا لیلا حاتمی؛ ترافیک ستاره‌ها در شبکه نمایش خانگی
  عرب‌ویکلی: اردوغان به زودی پرچم سفید را بالا می‌برد
  چند درصد برق کشور از آب پشت سدها تولید می‌شود؟
  توسعه پایدار در گروی حکمرانی خوب
ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 90990صفحه نخست » آخرین اخبارچهارشنبه، 29 اسفند 1397 - 17:40
می دانستید شاه اسماعیل صفوی پدری از نژاد کرد و مادری ترک-یونانی داشت؟
  
سایت خبری تحلیلی اندیشه ها:
می دانستید شاه اسماعیل صفوی پدری از نژاد کرد و مادری ترک-یونانی داشت؟

می دانستید شاه اسماعیل صفوی پدری از نژاد کرد و مادری ترک-یونانی داشت؟

شاه اسماعیل نخستین پادشاه و موسس سلسلۀ صفویه است. پدران او از صوفیان بزرگ و سرشناس ایران بودند. جد اعلای او شیخ صفی الدین اردبیلی از شیوخ بزرگ متصوفه در اواخر قرن هفتم و اوایل هشتم خورشیدی بود.
نسب شیخ صفی الدین به سید فیروزشاه زرین کلاه می رسید. فیروز شاه از سادات فاضل و مورد احترام کرد بود که نسبش را به امام موسی کاظم می رساندند. فیروزشاه به منطقۀ دشت مغان مهاجرت کرد و در اردبیل مورد توجه مردم قرار گرفت. پس از او فرزندانش در کلخوران اردبیل ساکن شدند و اندک اندک از شیوخ بزرگ متصوفه آن سامان گشتند.

شاه اسماعیل
بنابراین اجداد پدری شاه اسماعیل صفوی نسبشان به سادات کرد می رسید و از صوفیان سرشناس شمال غرب ایران بودند.

اندک اندک نفوذ فرزندان شیخ صفی در میان مردم آذربایجان و گیلان رو به فزونی گرفت و شیوخ صفوی جایگاه ارزنده ای در میان مردم و حاکمان یافتند. فاصله میان شیخ صفی الدین تا شاه اسماعیل آذربایحان در میان تیموریان و ترکان قراقویونلو و آق قویونلو دست به دست می شد. فرزندان شیخ صفی یکی پس از دیگر خرقه تصوف را به تن می کردند و بر نفوذ طریقت صفوی می افزودند تا اینکه نوبت به شیخ جنید، پدربزرگ شاه اسماعیل رسید.

آق قویونلوها واسطه برای ازدواج میان دو خاندان بزرگ و محترم غرب و شرق

در آن زمان اوزن حس آق قویونلو بر آذربایجان و بخش وسیعی از ایران حکمرانی می کرد. اوزن حسن به شیخ جنید دست ارادت داد و خواهر خود خدیجه بیگم را به ازدواج شیخ جنید درآورد. حاصل این ازدواج شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل بود.

اوزون حسن مادری مسیحی از خاندان امپرتور یونانی ترابوزان داشت. امپرتوری ترابوزان وارث بخش های یونانی نشین امپراتوری روم شرقی بود که توانست پس از بین رفتن امپراتوری روم شرقی (بیزانس) تا زمان سلطان محمد دوم عثمانی به حیات خود ادامه دهد.

بنابراین اوزن حسن به دلیل داشتن مادری ترابوزانی با پادشاهان ترابوزان متحد شد و با دختر پادشاه ترابوزان به نام دسپینا کاترینا (معروف به تئودورا) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک پسر و دو دختر شد.

نام یکی از دو دختر اوزن حسن و دسپینا خاتون، مارتا (حلیمه) بود که بعدها به علم شاه بیگم مشهور شد.

اوزن حسن، مارتا را به عقد ازدواج خواهرزادۀ خود شیخ حیدر پسر شیخ جنید درآورد و حاصل این ازدواج پسری به نام اسماعیل شد که ایران را یکپارچه و قدرتمند ساخت.

شیخ حیدر و کلاه دوازده ترک قزلباشی

از زمان شیخ حیدر طایفه های ترک صوفی که گرد صفویان جمع شده بودند، به دستور شیخ حیدر کلاه دوازده ترک سرخ بر سرنهادند و قزلباش نامیده شدند. صفویان از زمان خواجه علی، نوه شیح صفی الدین به مذهب شیعۀ دوازده امامی متمایل شده بودند.

این کلاه دوازده ترک گواهی بر شیعه دوازده امامی بودن آنان بود.

شیخ حیدر به همراه قزلباشان راهی شروان شد تا انتقام خون پدرش شیخ جنید را  که به دست پادشاه آن سامان کشته شده بود، بگیرد. در آن زمان اوزن حسن، دایی شیخ حیدر مرده بود و پسردایی او، امیر یعقوب که برادر زن او نیز می شد، از قدرت و نفوذ شیخ صفوی در میان طایفه های ترک شیعه بیمناک بود.

پس شیخ حیدر حمایت امیر یعقوب را از دست داد و با وجود پیروزی های ابتدایی بر شروانشاه، به تحریک امیر یعقوب کشته شد.

فرزندان شیخ حیدر علی، ابراهیم و اسماعیل به استخر فارس تبعید شدند ولی بعدها از زندان آزاد گشتند. پس از مدتی علی نیز به دست آق قویونلو ها کشته شد و ابراهیم و اسماعیل که کودکانی خردسالی بودند به لاهیجان پناه بردند. پس از مدتی ابراهیم به اردبیل نزد مادر آمد که اورا هم امان ندادند و کشتند.

اسماعیل وارث تصوف صفوی

اسماعیل تنها در میان سادات قوامی لاهیجان بالید و بزرگ شد. پس از مرگ برادران، اسماعیل مراد صوفیان آن سامان شد و ترکان قزلباش گرد او جمع شدند.

او سیزده ساله بود که سرپرستی قزلباشان را بر عهده گرفت  و راهی اردبیل شد. با مادر ملاقات کرد و به زیارت آرامگاه شیخ صفی و اجدادش رسید. روز به روز بر شمار صوفیان و ترکان شیعه پیرو او افزوده می شد.

طایفه های ترک شاملو، استاجلو، قاجار، تکلو، ذوالقدر، افشار و روملو دست بیعت به سوی او دراز کردند و اسماعیل توانست به یاری آنان در مرداد ۸۸۰ خورشیدی (محرم ۹۰۷ قمری) آق  قویونلو ها را در آذربایجان شکست دهد و تبریز را فتح کند.

می دانستید شاه اسماعیل صفوی پدری از نژاد کرد و مادری ترک-یونانی داشت؟

سپس راهی مرکز ایران شد و با تصرف فارس و کاشان در سال ۸۸۲ خورشیدی (۹۰۹ قمری) قدرت خود را در مرکز ایران تثبیت کند.

فتح مرو و کوتاه کردن دست ازبکان

شاه اسماعیل بغداد را فتح کرد و به زیارت عتبات و عالیات رفت. پس از سر سامان دادن به عراق و خوزستان و فارس راهی خراسان شد تا خراسان را از وجود ازبک ها پاک کند. شاه اسماعیل در ۱۶ آذر ۸۸۹ خورشیدی (۲۶ شعبان ۹۱۶ قمری) مرو را فتح کرد و شیبک خان ازبک و بیش از ده هزار تن از ازبکان را که مرو را تصرف کرده بودند، از دم تیغ گذراند و اینگونه خراسان نیز بخشی از قلمرو او گردید.

چالدران زخمی بر دل شاه صفوی

در آن زمان دولت عثمانی در حال گسترش سلطان نشین خود بود. در ابتدا رابطۀ شاه اسماعیل با بایزید دوم خوب بود. اما با رسمیت یافتن مذهب شیعه که شاه اسماعیل در هرجا که وارد می شد، آن را مقرر می کرد، بهانه ای برای سلطان های سنی مذهب شد.

روابطه میان دربار شیعه مذهب صفوی با دربار سنی مذهب عثمانی روبه تیرگی نهاد تا آنکه سلطان سلیم اول به سلطنت رسید.

سلطان سلیم در حرکتی عجیب چهل هزار شیعۀ آن سامان را کشت و در سال ۸۹۲ خورشیدی (۹۲۰ قمری) از راه چالدران وارد ایران شد. شاه اسماعیل  دلاورانه در برابر او در دشت چالدان جنگید و با وجود رشادت ها بسیار او و سربازانش، از عثمانی ها شکست خوردند.

شاه اسماعیل اجباراً عقب نشست و تبریز به دست عثمانی ها افتاد.

شاه اسماعیل

پس از این شکست هیچ کس شاه اسماعیل را خندان ندید. شکست چالدران و کشته شدن سرداران نامی او و سربازان وفادارش ضربۀ سختی به شاه جوان زد.

مرگ شاه اسماعیل

شاه اسماعیل به هنگامی که به شکار در شکی در نزدیکی قفقاز رفته بود، بیمار شد و در ۳۸ سالگی در سراب در ۱۲ خرداد ماه ۹۰۳ (۱۹ رجب ۹۳۰ قمری) از دنیا رفت.

بدن او را به اردبیل آوردند و در جوار اجدادش در بقعۀ شیخ صفی دفن کردند.

شاه اسماعیل ناجی ایران در برابر ترکان

شاه اسماعیل مردی دلیر بود و شاعر مسلک. به ترکی آذربایجانی شعر می سرود و خطایی تخلص می کرد. می گویند صورت زیبا و اندامی میانه و متناسب داشت. رنگ موهای او را مایل به سرخ گفته اند.

او ریش را می تراشید و سبیل را نگاه می داشت. برخی گفتند به دلیل داشتن نژادی غربی از سوی مادر، چشمانی آبی داشت.

شاه اسماعیل با درایت وشجاعتی که داشت، توانست ایران را از دست حکمرانی ترکان که از قرن سوم بر ایران مسلط شده بودند، رها کند و با تشکیل حکومتی شیعی و ملی دست ترکان عثمانی و ازبکان را از ایران کوتاه سازد.

شاه اسماعیل پادشاهی قدرتمندی را در این سرزمین بنیان گذاشت که توانست هنر و ذوق و هوش و سیاست ایرانی را بار دیگر به رخ جهانیان بکشد و اعتبار از دست یافته را بازیابد.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
پربحث ترین
 
 
   پایگاه های دیگر  
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما:09125391656 ::  پیوندها ::  نسخه موبایل:09124030118 ::  RSS ::  نسخه تلکس
© اندیشه ها1389
طراحی و اجرا: خبرافزار